23 juni 2020

Så påverkas huden positivt av motion

Att regelbunden motion har positiva egenskaper på vår kropp och hälsa är det många som känner till men inte lika självklart är det att träningen även är bra för vårt största organ huden. Träning ger dig en frisk och rosig hy samtidigt som ålderstecken och akne minskas. Motion kan reducera ålderstecken När vi rör på […]

Så påverkas huden positivt av motion

Att regelbunden motion har positiva egenskaper på vår kropp och hälsa är det många som känner till men inte lika självklart är det att träningen även är bra för vårt största organ huden. Träning ger dig en frisk och rosig hy samtidigt som ålderstecken och akne minskas.

Motion kan reducera ålderstecken

När vi rör på oss öppnas små artärer som finns i huden, detta gör att blod, syre och näringsämnen lättare når vår hud. Huden är annars det organ som får näringen sist men under ett träningspass har huden alltså lättare att förse sig själv med näring. Genom att öka blodcirkulationen och näringstillförseln så hjälper det att öka cellförnyelsen i din hud vilket i sin tur hjälper till att producera kollagen (hudens egna föryngringsserum).

Dessutom ger träning en bättre sömn och det är när vi sover som huden har chans att reparera de cellskador som uppkommit under dagen, vilket även det bidrar till att ålderstecken minskas. Kort och gott kan man säga att regelbunden motion ger en föryngring på huden.

Motion kan reducera akne

Som vi nämnde ovan så ökas tillförseln av blod och syre när vi tränar som då även drar med sig gifter ut ur huden. Det är inte helt ovanligt att vi vid träning svettas vilket även det har en positiv effekt på huden. Svett innehåller nämligen det bakteriedödande ämnet dermicidin, ett protein från våra svettkörtlar med antibakteriella egenskaper. Dessutom har träning visats sig kunna sänka kroppens kortisolnivåer. Kortisol är ett stresshormon som bildas när vi utsätter kroppen för stress och ger en förhöjd effekt av kroppens talgproduktion vilket i sin tur kan leda till en glansig hud, förstorade porer och akne. Genom att stabilisera talgproduktionen genom bland annat träning och motion kommer det kunna minska din akne.

Ta hand om din hud efter träning

Som vi precis nämnde är det vanligt att man under ett träningspass svettas vilket har positiva effekter på din hud. Viktigt är dock att tänka på att man måste ta hand om sin hud efter träningspasset genom att snabbt tvätta bort svett, smuts och olja som samlas på din hud. Om detta får ligga för länge på huden kan det istället ha motverkande effekt och förvärra akne. Försök även att inte träna med smink eftersom detta skapar en sluten miljö kring dina porer.